Home » Βιβλιοθήκη » Ο Τσιτσάνης γράφει τα πρώτα τραγούδια του

Ο Τσιτσάνης γράφει τα πρώτα τραγούδια του

Οι Άθλιες Φυλακές Τρικάλων

Το Οικονομικό Κραχ του 1929

ΑΝΕΡΓΙΑ, ΠΕΙΝΑ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΕΣ, ΚΛΟΠΕΣ, ΛΗΣΤΕΙΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΙ

Στα τέλη του Σεπτέμβρη του 1929 το κλίμα ευφορίας στην αμερικανική κοινωνία για την απόλαυση πλούτο με οποιοδήποτε μέσο είχε συνεπάρει τους πάντες. Το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από το 1921 μέχρι το Σεπτέμβρη είχε απόδοση κάτι λιγότερο από 400%! Εκατομμύρια Αμερικανοί απολάμβαναν το κυνήγι του πλούτο που νόμιζαν ότι θα τον αποκτήσουν εύκολα και πολύ γλήγορα. Μήπως σας θυμίζει τίποτα αυτό από την Ελλάδα του 1999-2009 ;

24 Οκτωβρίου 1929 13 εκατομμύρια μετοχές άλλαξαν χέρια μέσα σε λίγες ώρες και κάποιες μετοχές δεν ήταν δυνατόν να πουληθούν σε οποιαδήποτε τιμή.  Μέχρι το μεσημέρι έντεκα πολύ γνωστοί κερδοσκόποι είχαν αυτοκτονήσει…

Τα συσσίτια είχαν απλωθεί σε όλες τις πόλεις

Πολύ σύντομα οι επιπτώσεις του «κραχ» πέρασαν στην «πραγματική οικονομία». Το 1930 τα Τρίκαλα ζουν μέρες από τον απόηχο και τις συνέπειες που άφησε πίσω του το οικονομικό κραχ του 1929 και όχι μόνο. Η ανεργία, η πείνα, οι αυτοκτονίες και οι κλοπές από τον πρώτο μήνα του 1930 μαστίζουν ολόκληρο το νομό Τρικάλων και ένα μεγάλο μέρος των κατοίκων της πόλης, αλλά και όλης της Ελλάδας.

Αυτοκτονίες, κλοπές και ληστείες βρίσκονται κάθε μέρα σε ημερήσια διάταξη.

Αρχές Φεβρουαρίου η χωροφυλακή εξοντώνει τη συμμορία του Μπαμπάνη και το κεφάλι του ταξιδεύει πεσκέσι στις τοπικές αρχές  της Λάρισας, για εξακρίβωση, εάν πρόκειται για το πραγματικό κεφάλι του Μπαμπάνη ή οι διώκτες του προκειμένου να εισπράξουν τα λύτρα της επικήρυξης έχουν σκηνοθετήσει τη δολοφονία του. Η συμμορία του Τζατζά ή Τζιατζά εξακολουθεί να περιφέρεται ακόμη στη περιοχή Τρικάλων και τελευταία εθεάθη κοντά στην Ασπροκκλησιά και απειλεί τις αρχές και την χωροφυλακή με αντίποινα.

Ένα άγριο κυνηγητό κυνηγών κεφαλών και ειδικών αποσπασμάτων έχει εξαπολυθεί εναντίον τους καθώς κυκλοφορούν φήμες ότι τον Τζιατζά τον ακολουθούν πάνω από 88 σύντροφοί της ευρύτερης περιοχής του Ολύμπου. Όλοι οι κάτοικοι της πόλης και ιδιαίτερα των χωριών ζουν υπό το κράτος της ανασφάλειας και του φόβου.

Ο Ιανουάριος με τις γιορτές και με τον άστατο καιρό δημιούργησε πολλές ταλαιπωρίες στους Τρικαλινούς από το κακό χάλι των περισσότερων δρόμων. Στις 8 Φεβρουαρίου ημέρα Σάββατο πέφτει από το πρωί μια εκνευριστική βροχή. Πότε βρέχει και πότε βαριά συννεφιά. Ο θεατρικός θίασος Ζάχου έχει τελειώσει τις παραστάσεις στο  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ και αναχωρεί με οικονομική συνδρομή του Δήμου, γιατί η ταμίας του θεάτρου το έσκασε με το ταμείο, μετά το τέλος έκδοσης των εισιτηρίων με λεία 2.000 δραχμές προς άγνωστη κατεύθυνση. Την ίδια μέρα καταφθάνει νέος θεατρικός θίασος της Εταιρίας Ελλήνων Καλλιτεχνών του κ. Γαβριηλίδη, Δενδραμή, και Παρασκευά, ο οποίος υπόσχεται να δώσει μόνον 4 παραστάσεις. Την πρώτη ημέρα θα παίξει, οι «Μαριονέτες», τη δεύτερη «Η Αδελφή μου και Εγώ» την Τρίτη, «Ο Καημένος ο Πέτρος» και την Τετάρτη, το «Ρομάντζο».

  

 Ο Νίκος Δενδραμής (6 Δεκεμβρίου 1901 – 22 Μαΐου 1999) ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου και γνωστός ζεν-πρεμιέ των δεκαετιών του ’20 και του ’30.  Το 1929, ο Δενδραμής συγκρότησε δικό του θίασο (Θίασος Ελλήνων Καλλιτεχνών) με τον Περ. Γαβριηλίδη και τον Νίκο Παρασκευά.

Το φιλοθεάμον κοινό των Τρικάλων του Πιάνου, των Γαλλικών, των Χοροεσπερίδων και των φίλων του θεάτρου καλείται και πάλι να συνδράμει το ταχύτερο δια την εξασφάλιση των εισιτηρίων. Δια του πτωχότερους της πόλης υπάρχουν: Το «ΚΑΠΡΙΣ». Σήμερα σερβίρει ούζο με εκλεκτούς μεζέδες, κοκορέτσι και αρνάκι γάλακτος. Το Αρτοποιείο «ΤΑ ΤΣΟΥΜΕΡΚΑ» προσφέρει άρτους της μπύρας από άλευρα λευκά του Βόλου, σε πολύ χαμηλές τιμές και το Εστιατόριο «ΑΘΗΝΑΙ» καταργεί εντελώς το υποχρεωτικό φιλοδώρημα και κατεβάζει τις τιμές των εντράδων σε 10 από 12 δραχμές.

Παρ΄όλες τις οικονομικές δυσκολίες νέοι της πόλης με πολύ κέφι και νεανική τρέλα ετοιμάζονται να ανοίξουν το Κέντρο «Ο Προβολεύς», σκεπτόμενοι να βάλουν  ηλεκτρικά, και ραδιόφωνο- το οποίο είναι είδος πολυτελείας ακόμη στα Τρίκαλα – ίσως και μια Πιανόλα. Όπως διαδίδεται σε γνώση των ενδιαφερομένων το νέο κέντρο θα βρίσκεται λίγο πριν το ονομαστό και διάσημο κέντρο, «Νυχτερίδα».

Το κοκορέτσι, το αρνάκι γάλακτος και το καλό κρασί ήταν μόνο για τους μερακλήδες

Οι πρώτοι ηλεκτρικοί δίσκοι έχουν φτάσει στα Τρίκαλα, τα γραμμόφωνα πωλούνται με δόσεις για τους λάτρεις των δίσκων και τα ραδιόφωνα αποτελούν για κάθε καφωδείο της οδού Λαρίσης, του Σ. Σταθμού και των εξοχικών κέντρων που αρχίζουν να προετοιμάζονται πυρετωδώς το νέο μέσο που προσελκύει ιδιαίτερα τους θαμώνες και τους νέους.  Ο Βασίλης Τσιτσάνης μόλις έχει κλείσει τα 15 χρόνια του με το μαντολίνο του που το έχει μετατρέψει σε μπουζούκι δοκιμάζει τα πρώτα τραγούδια του και τις πενιές του.

Ο Βασίλης Τσιτσάνης γράφει και παίζει τα πρώτα τραγούδια του

Στη Γέφυρα της Αγία Μονής από τις πολλές λάσπες κόλλησαν οι γαλότσες ενός περαστικού και έφθασε στον σπίτι του ξυπόλητος και καταλασπωμένος. Στην οδό ΑΒΕΡΩΦ μόνο με το αντίστοιχο θωρηκτό του πολεμικού ναυτικού μπορεί κανείς να περάσει για την ώρα και από τις συχνές πυρκαγιές η πόλη πάει από το κακό στο χειρότερο, η μια ακολουθεί την άλλη και όλοι είναι ευχαριστημένοι μέχρι να τελειώσει ο χρόνος να μείνει η μισή πόλη ανέπαφη τουλάχιστον.

Παρόλα αυτά ο δήμος αποφάσισε  να διπλασιάσει τους φόρους.

Κάρο (τύπου σούστας) που παρέσυρε την ηλικιωμένη γυναίκα.

Το αστυνομικό δελτίο πλούσιο από τη αρχή του χρόνου. Συμπλοκές για τα μάτια μιας όμορφης κόρης και οι απαγωγές όμορφων κοριτσιών συνεχίζονται αμείωτα και μέσα σε όλα αυτά είχαμε και το πρώτο αυτοκινητιστικό ατύχημα του μήνα, όπως θα λέγαμε σήμερα. Κάρο παρέσυρε όνο μετά της επιβαίνουσας ηλικιωμένης γυναίκας, η οποία κατά τη πτώση της τραυματίσθηκε και διακομίσθηκε στο νοσοκομείο. Ο οδηγός του κάρου εξαφανίσθηκε και αναζητείται. Πριν λίγες μέρες σε γνωστό ξενοδοχείο της πόλης τέσσερις Τρικαλινοί παρέα με τέσσερις θεατρίνες κατέλυσαν τις νυχτερινές ώρες στο ξενοδοχείο δια τα περαιτέρω, αλλά ο ξενοδόχος ο οποίος τύγχανε να είναι αυστηρών ηθών δεν τους εξυπηρέτησε με αποτέλεσμα να γίνει τέτοιος καυγάς και τέτοιο κομφούζιο, καθώς κατέφθασαν περίεργοι από τα γύρω καταστήματα και παραλίγο να καταλήξουν όλοι τους στο “φρέσκο”.

Προ ημερών έφθασε στη πόλη ένας ιδιαίτερος καλλιτεχνικός ράπτης, οποίος εργάστηκε επί ένα έτος στα μεγαλύτερα αθηναϊκά εμποροραφεία και υπόσχεται η κομψότητα των κουστουμιών να επανέλθει και πάλι σε όλους του Τρικαλινούς. Η Αθήνα και όλη η Ελλάδα ζει μέρες θριάμβου – καθώς τα ΜΜΕ ασχολούνταν και τότε με αρλούμπες- για την εκλογή της  ΜΙΣ ΕΛΛΑΣ παρέα να σημειώσουμε ότι η Τρικαλινή υποψήφια δεν είχε καμιά τύχη διότι τα καλλιστεία ήταν  διαπλεκόμενα από τότε.

Νεοκλασικό των Τρικάλων του ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗ. Κεντρικότατο επί της Ασκληπιού. Χαρακτηριστικό μνημείο μιας ολόκληρης Εποχής .Έπεφτε επί χρόνια, σαν τις σταγόνες της βροχής και δεν ενδιαφέρθηκε κανείς  από τους ιθύνοντες να το διασώσει.

Επειδή, όλα τα έχει η Μαριωρή και ο φερετζές της έλειπε, μπήκαν φόροι και στα πρόβατα και γίδια και όσοι από τους κτηνοτρόφους των Τρικάλων δεν πλήρωσαν τους φόρους τους αναζητούσε ο εισπράκτορας του Δημοσίου στη Φαρκαδόνα για  μέρες με τα σχετικά εντάλματα προσωποκράτησης για να του μπουζουριάσει. Στην οδό Σιδηροδρόμου τη νύκτα σήκωσαν τις πλάκες από τα πεζοδρόμια και οι δράστες εξαφανίστηκαν. Και η είδηση της ημέρας: Τα Τρίκαλα απέκτησαν και δεύτερο ραδιόφωνο και ο αριθμός τους θα ξεπεράσει σύντομα τα γραμμόφωνα. Ο χορός της κοινότητας των Ισραηλιτών για ανέγερση Συναγωγής πραγματοποιήθηκε στο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ υπό την αιγίδα του νομάρχη. Την επόμενη μέρα προβλήθηκε το έργο «Νύκτες Λονδίνου» με τη ΛΙΛΙΑΝ ΧΑΡΒΕΥ προ φαγητού 6-8.

Μια άτυχη υπηρέτρια-όλα τα καλά σπίτια των Τρικάλων- είχαν υπηρέτριες εκείνη την εποχή της πείνας και της φτώχειας, πνίγηκε σε έλος του ποταμού, καθώς πήγε να μαζέψει τα αυγά από τις πάπιες, γλίστρησε μέσα στο ποτάμι και ήταν μόνο 17 ετών.

Μόλις η κυβέρνηση ανακοίνωσε τους  νέους φόρους, ανακοίνωσε συγχρόνως ότι επίκεται εντός ολίγων ημερών και πάλι η σύλληψη του λήσταρχου Τράντου και Τζιατζά και ότι οι Ρετζαίοι και Κουμπαίοι(γνωστοί λήσταρχοι της εποχής) υπέβαλαν αίτηση χάριτος. Η θεατρική παράσταση του θιάσου Γαβρηιλίδη συνάρπασε τους πάντες, καμιά ομοιότητα με τα μπουλούκια που έφταναν συχνά στη πόλη, ενώ έγινε πασιφανές ότι τα Τρίκαλα διψούν για καλό θέατρο μετά τη χθεσινή παράσταση. Οι «Μαριονέτες» μάγεψαν το τρικαλινό κοινό, αλλά στη λαϊκή αγορά της Φαρκαδόνας δεν κατέβηκε κανείς  να δει την παράσταση του δρόμου: Πώς η κυβέρνηση εισπράττει τους καταχρηστικούς φόρους, καθότι η αγορά νέκρωσε εντελώς, επειδή διαδόθηκε η είδηση σαν αστραπή ότι κατέφθασε ο δημόσιος εισπράκτορας φόρων και όλοι φοβήθηκαν μη συλληφθούν και εγκλειστούν στα κρατητήρια.

Η ομάδα του Θωμά Καντάρα, κατεβαίνοντας σε πλαγιά του Κόζιακα

Επιτέλους, ήρθε και στα Τρίκαλα ο αναμενόμενος καλλιτέχνης της κομμωτικής τέχνης εργασθείς επί σειράς ετών στα καλλίτερα αθηναϊκά κομμωτήρια, ειδικός δια όποια κόμμωση ακόμη και την πιο ιδιότροπη πελάτισσα μπορεί να την εξυπηρετήσει με τη μαγική χτένα του, ιδιαίτερα για τις δεσποινίδες διασκευάσθηκε ειδική και κατάλληλη αίθουσα. Αλλά, καλλιτέχνες περιωπής δεν έχει μόνο η Αθήνα έχουν και τα Τρίκαλα. Ιδού ένα μικρό δείγμα: Γνωστό γιαουρτάδικο παρασκευάζει από ειδικό  τεχνίτη των Τρικάλων, γιαούρτι πρόβια και τυρί φρέσκο και προσφέρει αμοιβή 1.000 δραχμών σε όποιον θα ήθελε να αποδείξει ότι το γιαούρτι του είναι νοθευμένο.

Η Τράπεζα Τρικάλων ανακοινώνει τον ισολογισμό του έτους 1929-Μέχρι και δική μας τράπεζα είχαμε κακομοίρηδες Αθηναίοι και Θεσσαλονικείς και όχι μόνο μία, αλλά τρεις μπορεί και τέσσερις. Αλλά δύσκολα να πάρει κανείς δάνειο τέτοια εποχή για τον λόγο αυτό: Νέα απαγωγή. Ο νέος γαμπρός έκλεψε την καλή του από σπίτι της Μεγάρχης με άλογο αραβικής ράτσας και κατευθύνθηκε προς την Μουτσιάρα. Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, οι οποίοι προσπάθησαν να εμποδίσουν τον ερωτευμένο απαγωγέα, ο οποίος φρενήρης καλπάζοντας, έχοντας στην αγκαλιά την αγαπημένη του, εξαφανίστηκε μέσα στα χωράφια. Η επιδημία των απαγωγών δεν έχει τέλος στην ευρύτερη περιοχή του νομού. Πριν ακόμη ησυχάσει η κοινή γνώμη από το συμβάν της Μεγάρχης, άλλος βαλαντωμένος, εκ του έρωτος, απήγαγε από το Μικρό Μέρτσι 18η  νέα και ο δράστης αναζητείται με φανούς αναμμένους κατά την νύκτα από φίλους και οικείους της.

Νεοκλασικό του αρχοντικού Τεγοπούλου, στην οδό Διάκου δεν υπάρχει πια. Αυτό και αν είχε ιστορία.

Στην ξενέρωτη Αθήνα εκείνης της εποχής η κοινή γνώμη ασχολείται με τις συλλήψεις των κομμουνιστών. “Μεγάλη κομμουνιστική οργάνωση σκοπούσα στην πρόκληση αιματηρών ταραχών, προ τριημέρου εντεταλμένοι στην παρακολούθησης των υπόπτων κομμουνιστών αστυνομικοί, αντελήφθησαν να εισέρχεται εις την οικία του Κολοζώφ, ο ταμίας του ΚΚΕ Σιάντος, κρατών εις χείρας του, ογκώδες δέμα. Υποψιασμένες ότι εντός αυτού περιείχοντο αποκαλυπτικά έγγραφα προέβησαν αμέσως στη σύλληψη των κομμουνιστών και τη κατάσχεση του δέματος”.

Το ίδιο έπαθαν και οι κτηνοτρόφοι των Τρικάλων σε ποιες αιματηρές ταραχές αποσκοπούσαν και τους απαγορεύτηκε η μετακίνηση των προβάτων των γιδιών και άλλων ζώων με αποτέλεσμα να καταστραφεί εντελώς η κτηνοτροφία τους; Ιδού η απορία, αλλά μια κομμουνιστοφάγος εφημερίδα των Τρικάλων το διακήρυξε εντόνως και δια κεφαλαίων γραμμάτων:  Διότι ούτως θα καταστρέψει η πολιτεία τη ληστοκρατία. Δε θα βρίσκουν πρόβατα και γίδια οι λήσταρχοι και θα αναγκαστούν από την πείνα να παραδοθούν!

6 κρατούμενοι μεταφέρθηκαν στις φυλακές Τρικάλων και 6 κατάδικοι από τις φυλακές Λάρισας λόγου μεγάλου συνωστισμού των άλλων φυλακών. Αλλά τον τύπο των Τρικάλων εκείνον τον Φλεβάρη, που έναν ζουρλομανδύα του χρειαζόταν για τον άστατο χαρακτήρα του καιρού του, απασχολεί ο χωρισμός των ενοριών του Αγίου Στεφάνου και της Αγίας Φανερωμένης. Ένας χωρισμός που έφερε σε αντιπαράθεση τους κατοίκους των δυο ενοριών και από πολλών αιώνων, τις δύο αντίπαλες εφημερίδες των Τρικάλων. Ωστόσο οι φήμες που περιέτρεξαν την πόλη λέγουν ότι για τον όβολο των πιστών γίνεται το μάλωμα και άλλο είναι το πάπλωμα, για τον φόρο είσπραξης των τοπικών προϊόντων.

Παρόλα αυτά τα θλιβερά περιστατικά, η θεατρική κίνηση συνεχίζεται και αποδεικνύει την υψηλή θεατρική μόρφωση των Τρικαλινών που μπορούν εύκολα πια- τόσων χρόνων θεατρικής παιδείας-να ξεχωρίσουν τις χοντροκοπιές, διότι αυτή την αντίληψη έχει η πρωτεύουσα που άρπαξε όλους τους κατατρεγμένους των επαρχιών της Ελλάδας, με τα υπουργεία τους που τα μάζεψαν όλα στην Αθήνα- έχουν πάθει αρτηριοσκλήρωση οι καημένοι τόσα χρόνια από καιρό. Δεν το έχουν καταλάβει ακόμη ότι τα Τρίκαλα έπαυσαν πλέον να είναι η αποθήκη άχρηστων υλικών, βιβλίων, δίσκων, ταινιών, θεατρικών έργων και άλλων προϊόντων της τέχνης και το μάθημα το έδωσαν προ ημερών με τον θίασο Γαβρηιλίδη, ο οποίος δεν έφυγε όπως ο προηγούμενος που τον πληρώσαμε και τα ναύλα, αλλά με ταμείο 30.000 δραχμές! για τέσσερις μόνο παραστάσεις, ενώ στη Θεσσαλονίκη πάτωσε κυριολεκτικά και στα Τρίκαλα ξελάσπωσε για τα καλά και θα επανέλθει σύντομα.

Η εμφάνιση της Ελένης Παπαδάκη στο θαυμάσιο έργο: «Όταν οι Γυναίκες Αγαπούν» ήταν εξαιρετική.

Εδώ ομιλούμε για υψηλή τέχνη και οι κάτοικοι στα ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ διαμαρτύρονται ακόμη ότι οι δρόμοι έχουν καταντήσει έλη και για να τους διασχίσει κανείς θέλει βάρκα και καλό καπετάνιο, γιατί εντός των νερών υψώνονται ύφαλοι από λάσπες, πέτρες και παρασυρμένα ξύλα με κίνδυνο το πλοιάριο να βυθιστεί.

Αλλά εκεί που η εικόνα της πόλης είναι απαράδεκτη είναι οι ποινικές φυλακές. Και δεν έφτανε αυτή η αθλιότης των, ήλθε τώρα να προστεθεί και η κατάρρευση ορισμένων διαμερισμάτων αυτής, και γίνεται, κοινώς πατείς με πατώ των κρατουμένων καταδίκων εις τα υπόλοιπα διαμερίσματα από καιρό. Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα φυλακές της προκοπής δεν έχουμε πουθενά, μα η αθλιότης των φυλακών Τρικάλων δεν περιγράφεται. Σ΄ ένα πεπαλαιωμένο και οικτρό κτίριο στεγάζονται αυτοί οι ατυχείς άνθρωποι μέσα σε άσχημες συνθήκες. Πρέπει να ληφθεί μέριμνα να στεγαστούν σε ένα άλλο ανθρωπινότερο κτίριο σύντομα!

Το σύντομα έγινε μετά από 76 χρόνια. Το νέο κτήριο των φυλακών στα Τρίκαλα εγκαινίασε την Τετάρτη (Ιανουάριος 2006) ο υπουργός Δικαιοσύνης Αναστάσης Παπαληγούρας, ανακοινώνοντας ότι μέσα στους προσεχείς μήνες θα έχουν παραδοθεί, συμπεριλαμβανομένου αυτού των Τρικάλων, τέσσερα νέα καταστήματα κράτησης.

Τα νέο κτίριο των φυλακών Τρικάλων. Πραγματικό στολίδι φυλακών για να γίνει στο εσωτερικό του το Μουσείο Τσιτσάνη(?), λένε κάποιοι. 

«Ο εξανθρωπισμός του σωφρονιστικού μας συστήματος προϋποθέτει την αποσυμφόρηση των κορεσμένων φυλακών της χώρας. Μέσα στα τελευταία 15 χρόνια, και παρά τη ραγδαία άνοδο της εγκληματικότητας, έχει κτισθεί μόνο μία νέα φυλακή» υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Παπαληγούρας.».

(Άσχετο με το ιστορικό μας αφήγημα). Το πεπαλαιωμένο κτίριο των φυλακών το 2017  ξαφνικά μεταμορφώθηκε και έγινε το πιο χαρακτηριστικό κτίριο των Τρικάλων, το κόσμημα της πόλης, το οποίο καλώς κάποιοι θέλουν να το κάνουν μουσείο φυλακών και να στείλουν το Μουσείο Τσιτσάνη στις νέες φυλακές, διότι για αυτούς έγραψε τραγούδια και έπαιξε τις πενιές του. Γλύτωσε ζωντανός τη φυλακή, αλλά νεκρός δε θα τη γλυτώσει από τους Τρικαλινούς που με το τραγούδι του ο «Σακαφλιάς» πρόσβαλε την παλιά αρχοντογειτονιά των Τρικάλων.

Μέρος του κτιρίου των παλιών φυλακών μετά τη κατεδάφιση

Επανερχόμαστε με τις πλημμύρες που δε γίνονται μόνο στα Τρίκαλα, αλλά στα μέσα Φεβρουαρίου η Αθήνα έγινε και πάλι Βενετία. Από τη ολιγόωρη νεροποντή πνίγηκαν σε λίγες ώρες 5 άτομα. Και στο Σινε  «Πανελλήνιον» παίζεται «Το σχολείον Κοκοττών» για πρώτη φορά, εντελώς άσχετο με το έργο η «Απεργία Κοκοττών» που παίχθηκε άλλοτε με φοβερή αποτυχία. Το «Σχολείον Κοκοττών» είναι έργο ηθικότατο κατάλληλο για όλους. Αύριο θα απολαύσουμε και την πρώτη εμφάνισης της δος Ελένης Παπαδάκη στο θαυμάσιο έργο: «Όταν οι Γυναίκες Αγαπούν».

Η χοροεσπερίδα του Γυμναστικού συλλόγου στέφθηκε από μεγάλη επιτυχία. Στη αρχή άνοιξε η αυλαία με ελληνικούς χορούς και διακρίθηκαν πάρα πολλοί Τρικαλινοί, αλλά στους ευρωπαϊκούς έδωσαν “ρέστα”  τόσο οι χορευτές των αρχών όσο και των πολιτευτών και των εκλεκτών οικογενειών της τρικαλινής κοινωνία και του επιχειρηματικού κόσμου των Τρικάλων που αν απαριθμήσουμε τα ονόματά τους δε θα φτάσει ούτε μία σελίδα μιας εφημερίδας. Να αναφέρομε μόνο ότι προξένησε μεγάλη εντύπωση η καλλιτεχνική κόμμωση των επισήμων κυρίων και άλλων πολλών. Να σημειώσουμε δε ότι η κόμμωσής των έγινε υπό του μεγάλου  μαιτρ της κομμωτικής τέχνης που μόλις έφθασε από την Αθήνα.

Φέρουμε εις γνώση του κοινού, όσοι δεν παραβρέθηκαν στη χοροεσπερίδα  μπορούν να περάσουν από το γαλακτοπωλείο το οποίο κατασκευάζει κανταΐφι με όλη την επιστήμη που χρειάζεται. Όσοι θέλετε καλό γλυκό, όσοι θέλετε να πάρετε και να γλυκάνετε λίγο τον ουρανίσκο σας, τρέξατε.

Φόρους περιμένουμε και πάλι άμα της εμφανίσεως ληστών, οι οποίοι αυτή τη φορά εθεάθησαν στην Σκουτίνα Καλαμπάκας. Μια ομάδα της συμμορίας του Τράντου-Φουρτούνα αφού έλαβε τα κατσίκια και τα πρόβατα και άλλα πουλερικά κατευθύνθηκε προς τα Τρίκαλα και όπως διαδίδεται, πενθούν ακόμη για τον θάνατο του Μπαμπάνη για αυτό είναι  άκρως επικίνδυνοι και καλώς θα κάνουν οι κτηνοτρόφοι να μαζέψουνε όσα πρόβατα και γίδια τους έχουν απομείνει και να μη τα αφήνουν στα λιβάδια αμολημένα.

Ο Φλεβάρης φτάνει προς την έξοδό του επιτέλους, με αρκετούς γάμους και απαγωγές. Της ακρίβειας και της πείνας τον καιρό οι Τρικαλινοί ζητούν να παντρευτούν λόγω της απενταρίας, γιατί  χωρίς συμβία τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Οι απαγωγείς βέβαια ως κίνητρο έχουν τον έρωτα οπότε και πάλι ξεχνούν την πείνα και τις άλλες δυστυχίες. Όσοι είναι παντρεμένοι και θέλουν να ξεχνούν τα φαρμάκια της ζωής και έχουν τρελαθεί από τους φόρους να πίνουνε κρασί από το «Ιατρείον Οίνου” στην οδό Βλαχάβα.

Τα δέντρα της Ασκληπιού πάνε υπέρ πίστεως και πατρίδας για να γίνουν ακόμη πιο φαρδύτεροι και τα πεζοδρόμια μικρότερα.

Κλείνουμε το ιστορικό αφήγημά μας με το χορό του Γυμναστικού και Μουσικού συλλόγου στην αίθουσα του ΕΘΝΙΚΟΥ με ορχήστρα τζαζ, ερχόμενη από το Βόλο. Δεκτοί και μεταμφιεσμένοι άνευ μάσκας και το μέγα καλλιτεχνικό γεγονός του μήνα:

Άνοιξε τις πύλες του το νέον μπάρ «ΨΙΤ-ΨΙΤ» πλησίον του « Μαύρου Γάτου». Σερβίρει ούζο με τους εκλεκτότερους μεζέδες μετά ασμάτων. Μια επίσκεψις αρκεί.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝΟΣ

(στα άσχετα και σχετικά)

Υ.Γ. Ιαν. 14, 2017. Παρουσιάζοντας το Μουσείο Βασίλη Τσιτσάνη η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (ηλεκτρονική μορφή) γράφει ανάμεσα σε άλλα: «Η επόμενη αίθουσα είναι χώρος πολλαπλών χρήσεων, ενώ η τελευταία παρουσιάζει στο κοινό λεπτομέρειες για την ιστορία της πόλης, των οθωμανικών λουτρών και των παλιών φυλακών, οι οποίες λειτουργούσαν έως το 2006, όπως υπογραμμίζει η κ. Μητσιάδη. Ακόμη, ιστορίες για τραγούδια του συνθέτη που συνδέονται με τις φυλακές, όπως του Σακαφλιά που σκότωσαν «Στα Τρίκαλα στα δυο στενά». Το περιστατικό συνέβη σε εκείνες τις φυλακές· όσο για τον Σακαφλιά, δεν ήταν κι από τα καλύτερα…».

Αυτά λέει η  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ για να δούνε ορισμένοι, το που δίνετε η έμφαση του κοινού και στα ΜΜΕ από τα αστεία να μη πω γελοία εκθέματα του κτιρίου των παλιών φυλακών Τρικάλων.

Υ.Γ. μετά από αυτό το δημοσίευμα τι θα κάνει η δημοτική αρχή και οι υπεύθυνοι του Μουσείο Βασίλη Τσιτσάνη ; Όλα αυτά τα εκθέματα (ειδικά του Σακαφλιά, σύνδεσή του Βασίλη Τσιτσάνη με τις φυλακές Τρικάλων και το τραγούδι που δεν έχει καμιά σχέση με φυλακές ). Προσβάλουν τη μνήμη του δημιουργού και τη σπουδαιότητα και την σοβαρότητα ενός Μουσείου Βασίλη Τσιτσάνη. Τα εκθέματα της φυλακής έχουν θέσει μόνο στις νέες φυλακές, ας διαμορφώσει η πολιτεία ένα χώρο μουσείου στις νέες φυλακές για να έχουν κίνητρο να τις επισκέπτονται και οι μουσειολόγοι και άλλοι φίλοι των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος της χώρας. Είμαι σίγουρος ότι τα εκθέματα περί Σακαφλιά θα τα πετάξουν και εκείνοι.